نرخ ضربان (Heart Rate)

قلبم چند تا میزنه ؟ نرخ ضربان قلب یا Heart Rate  چیست؟

دستگاه پالس اکسیمتر انگشتی علاوه بر سطح اکسیژن فرد نرخ ضربان قلب او را هم نشان می دهد. نرخ ضربان قلب مشخص می کند که قلب در هر دقیقه چند بار منبسط و منقبض می شود یا می تپد. این نرخ تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تغییر می شود مثل فعالیت‌های جسمانی، واکنش‌های احساسی و احساس خطری که در فرد به وجود می‌آید. در زمانی هم که فرد آرام است و هیچ اضطراب و فشاری تحمل نمی‌کند، ضربان قلبی موسوم به ضربان قلب استراحتی دارد. البته نمی توان تضمین کرد که فردی که دارای ضربان قلب نرمال است کاملا سالم است.

ضربان قلب باید در محدوده ی نرمالی قرار بگیرد و متعادل باشد. این میزان برای افراد در سنین مختلف متفاوت است. به طور کلی با افزایش سن از کودکی به نوجوانی این نرخ به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. نرخ ضربان قلب نرمال برای افراد بالای 10 سال یعنی نوجوانان و بزرگسالان بین 60 تا 100 تپش در هر دقیقه (bpm) است.

ضربان قلب استراحتی یا همان ضربان قلب در حالت استراحت برای ورزشکاران حرفه‌ای که تمرین زیادی انجام می‌دهند، به زیر 60 تپش در هر دقیقه (bpm) و گاهی حتی 40 تپش در هر دقیقه (bpm) می‌رسد. اگر می‌خواهید بدانید عدد ضربان قلب نرمال چند است، در جدول زیر، این رقم برای سنین مختلف آمده است:

 

ضربان قلب مناسب برای سنین مختلف
سنضربان قلب نرمال
بالای یک ماه70 تا 190
از یک تا 11 ماهگی80 تا 160
از یک تا دو سالگی80 تا 130
از سه تا چهار سالگی80 تا 120
از پنج تا شش سالگی75 تا 115
از هفت تا نه سالگی70 تا 110
بالای ده سال60 تا 100

 

ضربان قلب در موقعیت های مختلف مانند مانند ورزش کردن، تغییرات دمای بدن، مواجهه با محرک‌های احساسی و موقعیت‌های مختلف بدن متتغیر است. موقعیت های مختلف بدن یعنی شرایط جسمی مختلف مثلا زمانی که می نشینید یا زمانی که بر می خیزید بدن در دو موقعیت مختلف قرار دارد و در هریک از این موقعیتها نرخ ضربان قلب شما متغیر است.

بررسی ضربان قلب در موقعیت های مختلف یعنی شرایط عادی یا زمان ورزش کردن و یا وقتی احساس ناراحتی می کنید.، برای افرادی که نگران سلامتی خود هستند گزینه ی مناسبی است. در صورت بروز شرایط اورژانسی با اندازه گیری ضربان قلب می توانید بفهمید فرد به احیای قلبی و ریوی نیاز دارد یا نه.

با استفاده از یک پالس اکسیمتر انگشتی می توانید در عرض چند ثانیه نرخ ضربان قلب فرد را اندازه بگیرید. انجام این کار در مواقع اورژانسی در کوتاهترین زمان ممکن، بسیار کمک کننده است و می تواند اقدامات ضروری بعدی را تسریع کند و بدین ترتیب از مرگ بیمار در موارد خاص جلوگیری کند چون باعث انجام اقدام مناسب در زمان مناسب می شود. در چنین مواردی از اینکه قبلا پالس اکسیمتر را تهیه کرده اید از خود تشکر می کنید.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

سبد خرید